Is ‘dry needling’ hetzelfde als acupunctuur? We geven toe, de populairder wordende term ‘dry needling’ schept wat verwarring. Mede omdat er een discussie gaande is of het tot het domein van de acupunctuur behoort of tot dat van de fysiotherapie , maar na het lezen van het volgende kunt u zelf bepalen waar het toe behoort maar, natuurlijk veel interessanter, of het iets voor u is.
Zo’n 2000 jaar geleden werd ‘dry needling’ voor het eerst beschreven in China’s eerste veelomvattende medische bundel de ‘Huangdi Neijing’ van de Gele Keizer. Daarin werd tot in detail besproken hoe met de pijnlijke en overgevoelige punten om te gaan die artsen tegenkwamen. Punten die wij nu ‘trigger points’ of ‘motorische prikkelpunten’ noemen. Deze punten werden gebruikt om pijn of disfuncties met name van het zenuw-bot-spiersysteem te behandelen. Trigger points, in spieren en bindweefsel gelocaliseerd, worden opgespoord doordat er bij tast en palpatie van de spieren een overgevoelgheid of pijnreactie optreedt. Dit was feitelijk acupunctuur’s eerste vorm van puntselectie. China’s vooraanstaande arts Si-Miao (581–682 nChr) noemde deze overgevoelige en pijnlijke punten ‘ashi‘ punten. Het Chinese woord ‘ashi’ kan het beste vertaald worden als ‘ah, ja daar!’ Het is ook een woord voor pijn. De vroege acupuncturist ging palperend op zoek naar naar die pijnlijke punten en zette een naald exact op die spots om de Qi en het Bloed te bewegen, met uitstekende resultaten tot gevolg.
Er zijn geen neurofysiologische verschillen tussen de moderne uitleg van acupunctuur en de basics van dry needling. In ‘dry needling’ worden trigger points behandeld; in ashi-acupunctuur, ashi-punten.
Daarnaast is het inbrengen van een acupunctuurnaald in het lichaam, vanuit welke hoek bekeken en onder welke omstandigheid dan ook, simpelweg de praktijk van acupunctuuur. DUS JA, DRY NEEDLING is ACUPUNCTUUR maar de vrees van sommige fysio-dry needle’rs om met dat ‘alternatieve’ acupunctuur geassocieerd te worden en niet serieus genomen te worden is onterecht en volstrekt niet nodig. De fysiotherapeut zal in de praktijk veel meer spiergerelateerde klachten zien en heeft dan met het fysiologisch onderbouwde dry needling een geweldige tool in handen. Een goed opgeleid acupuncturist is getraind in diverse technieken, waaronder triggerpoint- of ashi-acupunctuur, en kan kiezen welke benadering in een situatie de beste is, afhankelijk van het individuele zorgplan voor de patient. De beste benadering is niet per definitie een triggerpoint-benadering, en soms is het behandelen van zulke punten niet eens nodig. Hoe dan ook, acupunctuur of fysiotherapie, als de patiënt er maar baat en klachtenverlichting bij heeft.
Welke klachten zijn goed met Dry Needling & de electro-combi te behandelen? Acute/Chronische blessures, Hoofdpijnen Nek- en rugpijnen, Peesontstekingen, Spierkrampen, Ischias, Heup- en kniepijnen, Spierverrekkingen, Fibromyalgie, Tennis- en Golfer's Ellebogen, Overbelastingsblessures, etc.
Dry Needling + Combinatie Electroacupunctuur
Dry needling maakt gebruik van een dunne acupunctuur- naald die in een ‘trigger point’ (een drukpijnlijke plek in een te strakke spierband) gezet worden waardoor er allerlei positieve veranderingen in het spierweefsel ontstaan met pijnafname tot gevolg. De naam ‘dry needling’ geeft aan dat er naalden worden gebruikt zonder dat er vloeistoffen doorheen gaan.
Palperen van de Trapezius op Trigger Points (Acu-punt Gb 21)
Dry Needling en hoe het werkt
Dry needling is een effectieve behandeling voor chronische pijn van neuropathische oorsprong met maar weinig bijwerking. Het doel van Dry Needling is om een lokale samentrekkingsrespons te verkrijgen om spierspanning en spierpijn te verlichten. Het bereikt dit door met een acupunctuurnaald het gebied van een Trigger Point te manipuleren, resulterende in pijnverlichting en herstel van een gezonde spierfysiologie. Deze techniek is ongeëvenaard in het opsporen en elimineren van neuromusculaire disfunctie dat tot pijn en functieverstoringen leidt. De naald is erg dun en de meeste mensen voelen deze niet eens door de huid gaan. Een gezonde spier reageert niet op de naald en er wordt dan nauwelijks ongemak gevoeld. Echter, wanneer een spier erg gevoelig en verkort is of een actieve Trigger Point heeft, dan zal de patient een sensatie waarnemen van spierverkrampingen - dit is de zogenaamde samentrekkingsrespons. Dit kan best intens zijn, maar verlichting volgt! De patient kan ook een ‘opwekking’ van de pijn ervaren, wat een behulpzaam diagnostische indicator is voor de behandelaar in het vaststellen van de oorzaak van de klachtenoorzaak. Deze sensatie in de spier wordt al snel door de patiënt herkent als welkom en werkzaam omdat het resulteert in het deactiveren van het trigger point, pijnafname en het herstellen van de normale spierlengte.
Onderzoek laat zien dat dry needling: de controle op pijn verbetert, spierpspanning laat afnemen, biochemische en electrische disfuncties van motorische eindplaatjes herstelt, het lichaam aanzet tot een versneld herstel.
Dry Needling 2.0 de Combinatie met Electro-Acupunctuur 1. Met twee frequenties roept electro-acupunctuur tenminste vier farmacologische mechanismes op
Opiaatreceptoren (spelen een belangrijke rol in de perceptie van pijn) NMDA receptoren ( o.a. essentieel voor zenuwoverdracht en het aanpassingsvermogen van het zenuwstelsel) Serotonergische receptoren (beïnvloeden verschillende biologische en neurologische processen zoals eetlust, cognitie, leren, geheugen, stemming, slaap en thermoregulatie) GABA receptoren (kalmering, spierontspanning - remt de activiteit van zenuwcellen in grote delen van het centraal zenuwstelsel)
Trigger points zijn acupunctuurpunten  In een studie uit 1977, gepubliceerd in Pain (het officiele journaal van de International Association for the Study of Pain), stelden Melzack, Stillwell and Fox dat “iedere trigger point [beschreven in de westerse medische literatuur] een corresponderend acupunctuurpunt heeft”.